Strategia
Oikein rakennettu markkinointistrategia luo alustan tehokkaalle markkinointiviestinnälle.
Pyydä tarjousMarkkinoinnin strategia näyttää suuntaa
Markkinoinnin strategia antaa markkinoinnin toimenpiteille punaisen langan, jota seurata trendien ja tekijöiden vaihtuessa. Kun strategia on hiottu kuntoon, organisaatiosi on helppo pysyä muuttuvien teknologioiden ja kulutuskäyttäytymisen kyydissä, eikä aikaa kulu turhaan puuhasteluun.
Markkinoinnin strategia on aika määrittää silloin, kun organisaatiosi tavoitteena on saada pohja pitkäjänteiselle markkinoinnin tekemiselle. Muita hyviä lähtökohtia strategiatyölle ovat halu kyseenalaistaa sitä mitä on aiemmin tehty, sekä tarve saada markkinointi tukemaan myyntityötä.
Paper Planes tarjoaa kattavia markkinoinnin strategia- ja analyysipalveluja. Osaamisemme painottuu vahvasti digitaalisiin kanaviin ja sisältömarkkinointiin. Strategiapalveluihimme kuuluvat muun muassa:
- Sisältöstrategiat
- Someauditointi
- Arvolupausten muotoilu
- Verkkosivuston nykytila-analyysi
- Trendiworkshopit
- Työnantajamielikuvan kirkastaminen
Kuka tarvitsee markkinointistrategiaa?
Strategiaa tarvitaan liike-elämän muutosten ja käännekohtien hetkellä: kun olette tehneet yritysostoja, menneet uusille markkinoille tai asettaneet isompia kasvutavoitteita. Silloin on hyvä miettiä, mitä palveluita markkinoidaan ja miten markkinointi tukee liiketoimintaa.
Tyypillinen strategian tarkistuksen paikka on myös henkilöstövaihdos. Kun yrityksen markkinointipäällikkö vaihtuu, on hyvä hetki miettiä, miten markkinoinnin resurssit voisivat tuottaa parhaan mahdollisen tuloksen. Mitä kaikkea markkinoinnilla voidaan tai pitäisi saada aikaan? Markkinoinnin strategia antaa vastauksia tähän.
Markkinointistrategiasta voivat hyötyä monen kokoiset organisaatiot. Me tulemme avuksi silloin, kun organisaatiollasi ei ole omia resursseja tehdä strategiatyötä, tai kun kaipaatte ulkopuolista asiantuntijuutta suunnittelun tueksi.
Miten strategiaprojekti etenee?
Markkinoinnin strategiaprojekti etenee yleensä neljässä vaiheessa.
1. Tavoitteiden asettaminen
Määritämme yhdessä projektin tavoitteet, eli kartoitamme sen, mitä haluamme saada aikaiseksi. Käytämme usein apuna SMART-työskentelymallia.
2. Tutkimustyö
Tutkimustyövaiheessa sukellamme syvemmälle organisaatiosi toimintaan ja dataan esimerkiksi avainsana-analyysin ja verkkosivun toiminnallisuuksien tarkistamisen avulla. Otamme huomioon sen, millainen ostoprosessi on ja mitä kipupisteitä sen varrelta mahdollisesti löytyy. Tässä vaiheessa voi olla tarpeen myös tarkistaa kohderyhmän osuvuus tai määrittää ostajapersoonat.
3. Käytännön ratkaisut
Strategiatyö ilman konkreettista jalkautussuunnitelmaa on kuin polkupyörä ilman satulaa. Tässä kohdassa mietimme, onko tarvetta keksiä jotakin kokonaan uutta, vai löytää tapoja hyödyntää jo olemassa olevaa sisältöä ja toimintamalleja.
4. Loppumäärittely
Nyt on jo myönnettävä, että asioita rajautuu väistämättä tämän projektin ulkopuolelle. Laitetaan siis loput asiat tärkeysjärjestykseen ja laaditaan jatkosuunnitelma.
Miksi tekisin strategiatyötä Paper Planesin kanssa?
Saat meiltä kaiken mitä tarvitset tuloksekkaaseen digimarkkinointiin. Autamme niin strategian luomisessa kuin sen jalkautuksessa aina asiakkaalle näkyviin materiaaleihin asti.
Työstämämme strategia ei ole hatusta heitetty, vaan asiantuntijuutemme tukena on aina data. Tiimissämme yhdistyvät eri kompetenssit: tuomme esimerkiksi hakusanadataa ja mainonnan dataa yhteen sisällöntuotannon tueksi.
Tämän pohjalta luomme yhdessä markkinointistrategian, joka tukee toivomiesi tulosten saavuttamista ja mahdollistaa kestävän kasvun.