Mikä on Search Console? Näin Google näkee verkkosivustosi
Googlen orgaaninen haku on usein verkkosivustojen tärkein liikenteen lähde. Search Console kertoo, miten sivustosi toimii Googlen silmissä ja miten sivuston hakukonenäkyvyyttä voi parantaa – tämä työkalu on siis todellinen digimarkkinoijan paras ystävä.
Yhteisymmärrys Googlen kanssa löytyy Search Consolen kautta
Googlen ilmainen palvelu Search Console tunnettiin aikoinaan nimellä Webmaster Tools. Vanha nimi oli kenties nykyistä kuvaavampi. Kyseessä on erittäin hyödyllinen työkalujen kokoelma, joka jokaisen verkkosivustoa ylläpitävän tai sellaista markkinoinnin välineenä käyttävän olisi syytä tuntea.
Käytännössä Search Console kertoo, miten Google näkee sivustosi. Koska Googlen orgaaninen haku on monesti sivuston tärkein liikenteen lähde, on kriittistä, että yhteisymmärrys hakukoneen kanssa löytyy.
Täsmälleen samalla sisällöllä voi menestyä hyvin tai erittäin huonosti. Pärjääminen on usein pienestä kiinni: esimerkiksi devausvaiheessa sivustolle jäänyt noindex-määrittely voi tuhota tulokset tehokkaasti. Search Console pelastaa pinteestä kertomalla, jos kaikki ei ole sivustolla kunnossa.
Teknisten ongelmakohtien havaitsemisen lisäksi Search Console on oiva väline sisällöllisen hakukoneoptimoinnin työkalupakkiin, sillä se antaa paljon dataa siitä, miten sivusto on näkynyt Googlen haussa eri termeillä. Tätä dataa ei ole muualta saatavissa. SEO:n ja hakusanamainonnan yhteen sovittamisessa Search Console on ylivoimainen ystävä.
Tässä postauksessa syvennymme Search Consolen tärkeimpiin työkaluihin ja kysymyksiin, joihin niiden avulla voi vastata.
Millä hakutermeillä sivustomme näkyy Googlen haussa?
Hakudata on se, mitä Search Consolesta ehkä eniten etsitään ja hyödynnetään. Googlen haun markkinaosuus on niin suuri, että ”googlaamisen” ja ”orgaanisen haun” välille voi melkein vetää yhtäläisyysmerkit, vaikka Bingillä ja kumppaneilla olisi siihen sanansa sanottavana.
Search Consolen Performance-työkalun hakudatan avulla löydät vastauksia kysymyksiin kuten:
- Millä avainsanoilla sivustollemme päädytään?
- Mikä on meidän sijoituksemme hakusanalla x?
- Miten hakukonenäkyvyytemme vaihtelee maittain?
- Mitkä sivut tuottavat eniten liikennettä Googlen hausta?
- Kuinka suuren osuuden liikenteestä saamme haulla x?
- Tuoko Googlen kuvahaku sivustollemme liikennettä?
Search Consolen tarjoamat perusmetriikat esimerkiksi hakutermeille, sivuille ja päätelaitteille ovat seuraavat:
- Klikit: kuinka monta klikkiä sivusto on saanut kullakin hakutermillä, tai kuinka monta klikkiä tietty sivu on tuottanut.
- Impressiot: kuinka monta kertaa sivusto on näkynyt tietyllä hakutermillä, tai kuinka monta kertaa tietty sivu on näkynyt kaikilla hakutermeillä.
- CTR (click-through rate): klikkaussuhde, eli klikit jaettuna näyttökerroilla. 100 % tarkoittaa, että jokainen näyttö hakutulossivulla on johtanut klikkiin ja 0 % taas, etteivät näyttökerrat ole johtaneet klikkeihin lainkaan.
- Keskimääräinen sijoitus: kertoo keskimääräisen sijoituksen hakutulossivulla. Yleensä sivun alussa näytetään mainoksia, joten ykkössijoitus merkitsee ensimmäistä mainosten jälkeen.
Tarkasteltava aikaikkuna on määritettävissä ja ajanjaksoja voi vertailla keskenään, jolloin pääsee käsiksi edellä mainittujen metriikoiden trendeihin: mitkä sivut tai termit ovat tuottaneet enemmän liikennettä kuin aiemmin? Data on tuoretta, mutta ei reaaliaikaista – viive on noin päivän tai parin suuruinen.
Suuria tuloksia pienillä parannuksilla
Trendejä voi tarkastella ylätasolla, mutta hakutermitasolle sukeltaminen paljastaa, millä hauilla käyttäjät ovat sivustolle löytäneet. Usein seassa on myös sivuston kannalta epärelevantteja termejä, jotka ovat tuoneet ”turhaa” liikennettä. Hakukoneoptimoinnissa onkin oleellista sijoittua hyvin juuri oikeilla termeillä.
Googlen hakutulossivuilla pitää käytännössä sijoittua aivan kärkeen, jos sieltä mielii saada liikennettä omalle sivustolleen. Search Console kertoo sivustosi keskimääräisen sijoituksen halutuilla termeillä. Monesti tämän datan avulla voidaan paikantaa tärkeitä hakusanoja, joilla sijoitus on jo melko hyvä. Näitä optimoimalla saadaan joskus helpostikin aikaan pieni nousu tuloksissa, mikä puolestaan voi johtaa merkittäviin tuloksiin konversioiden määrässä.
Onko Google lukenut sitemap-tiedostomme?
Sitemap.xml on tiedosto, jossa listataan kaikki sivuston yksittäiset sivut. Sitemap on erinomainen keino johdattaa hakukoneet sivuston kaikkien sivujen ääreen. Monet sisällönhallintajärjestelmät tuottavat tiedoston automaattisesti. Sitemap-työkalun avulla sen voi lähettää Googlelle. Sitemapin tilan ja viimeisimmän lukupäivän näkee myös Search Consolesta.
Onko sivu indeksoitunut Googleen?
Voit tarkistaa yksittäisen sivun statuksen Google-haussa URL-tarkastustyökalulla. Se kertoo, koska sivu on viimeksi indeksoitu ja estääkö jokin sivun näyttämisen hakutuloksissa. Työkalulla voi myös näppärästi pyytää sivun uudelleenindeksointia.
Kuinka monta sivua Google on indeksoinut sivustoltamme?
Coverage-työkalu näyttää sivuston indeksoinnin tilan. Se kertoo, kuinka monta sivua Google on indeksoinut sivustoltasi, kuinka paljon sivuja on syystä tai toisesta poissuljettu tai onko indeksoinnissa havaittu virheitä. Tyypillisiä virheitä, jotka Search Console paljastaa, ovat sitemapissa näkyvät sivut, jotka on sittemmin poistettu tai sivut, jotka löytyvät sitemapista mutta joissa on noindex-tägi. Poissulkemisen tyypillisimpiä syitä ovat uudelleenohjaukset ja canonical url -tägiin liittyvät ongelmat.
Sivuston teknisen pohjan pitäisi olla hyvällä tolalla, jos sisältöpanostuksilta odotetaan kovaa kasvua. Coverage on siis paikka, jonne on aina syytä kurkata, kun haluat parantaa sivuston sijoituksia hakukoneissa.
Mitä jos sivu on indeksoitunut vahingossa?
Onko verkkosivustolle lipsahtanut jotain sellaista sisältöä, jonka ei soisi siellä olevan ja jonka Google on ehtinyt indeksoida? Removals-työkalun avulla voi tehdä nopean väliaikaisen poistopyynnön.
Huomaa, että pysyvään poistoon Removals ei ole oikea työkalu. Sivun poistaminen sivustolta tai vaikka noindex-merkinnän lisääminen johtavat kestävämpään tulokseen.
Onko sivustomme käyttökokemus kunnossa?
Tämä kysymys on ehkä hieman liian laaja Search Consolelle, mutta palvelun työkalut Mobile Usability ja Core Web Vitals auttavat löytämään käyttäjää rassaavia kapeikkoja sivuston uumenista. Jotta sivustosi miellyttää Googlea ja käyttäjiä, sivujen tulee toimia salamannopeasti ja eritoten mobiililaitteilla.
Rangaistaanko sivustoamme väärinkäytöksistä?
Mikäli sivusto joutuu manuaalisten rankaisutoimenpiteiden kohteeksi, siitä saa tietoa Search Consolen Manual Actions -työkalun avulla. Tämä on varsin harvinaista: kirjoittajalla ei ole vielä tullut vastaan sellaista sivustoa, joka olisi sortunut niin mustahattuisiin keinoihin, että olisi ansainnut rajoitetun näkyvyyden Googlen haussa tai joutunut kokonaan sen ulkopuolelle.
Mistä sivustollemme linkataan?
Laadukkaiden ulkoisten linkkien merkitys hakukoneoptimoinnissa on edelleen korkea. Search Consolen Links-työkalun avulla voit tarkastella linkkaavia sivustoja ja nähdä, mille sivuille linkit ohjaavat. Sisäisen linkkauksen tilastotkin on hyvä kurkata: tärkeimpien sivujen tulisi olla ne, joihin johtaa suurin määrä sisäisiä linkkejä.
Mitä Search Console ei kerro?
Aikoinaan Google Analyticsistä oli mahdollista nähdä, miten milläkin hakutermillä sivustolle päätynyt käyttäjä toimii sivustolla. Analytics kertoi esimerkiksi, johtiko jollain avainsanalla korkea sijoitus lyhyisiin sessioihin ilman haluttuja toimintoja, kuten lomaketäyttöjä.
Search Console ei anna tähän suoraa vastausta. Aivan sokkona ei tarvitse kuitenkaan tehdä päätelmiä. Vertailemalla sivukohtaista dataa Google Analyticsin saman sivun orgaanisen haun laskeutumisiin voi tehdä valistuneita arvioita hakukoneoptimoinnin todellisesta toimivuudesta.
Integraatiot vievät datan käytön uudelle tasolle
Search Console on jo sellaisenaan hyödyllinen, mutta integraatioiden avulla datasta saa vielä enemmän irti. Google Analyticsiin yhdistäminen on aina suositeltava perustoimenpide, joka tuo hakudataa Analyticsin raportteihin. Mikäli datalle tahtoo siivet, kannattaa Search Console yhdistää Looker Studioon, jossa sen dataa voi blendata vaikkapa Google Adsin kanssa. Tämä on helppo tapa tarkastella esimerkiksi hakutermitason analytiikkaa orgaanisen ja maksullisen haun osalta rinnakkain tai yhdistäen.
Apua Search Consolen datan hyödyntämiseen?
Haluatko apua Search Consolen käyttöönottoon tai sen datan hyödyntämiseen? Ota yhteyttä, analytiikkatiimimme auttaa mielellään.