Millainen on hyvä markkinoinnin kumppani? 3 kumppanuuden peruspilaria
Digimarkkinointi on kestävyyslaji, jossa parhaat tulokset saadaan pitkäjänteisellä yhteistyöllä. Markkinoinnin kumppanuus mahdollistaa toiminnan jatkuvan kehittämisen, kunhan Se Oikea löytyy. Millainen sitten on hyvä kumppani?
Markkinoinnin kumppanuuden peruspilarit
Luottamus, rakkaus, onni, yhteinen tulevaisuus… Digimarkkinoinnin kumppanuudessa ei ehkä ole yhtä paljon pelissä kuin parisuhteessa, mutta yhteinen taival oikean markkinointikumppanin kanssa voi tehdä arjesta rikkaampaa. Jos kumppanuus taas ei luista, tuloksena on stressiä, tuloksetonta markkinointia ja tuhlattuja resursseja. Kokemukseni mukaan alla olevat kolme asiaa ovat elintärkeitä onnistuneelle markkinoinnin kumppanuudelle.
1. Selkeät tavoitteet luovat kumppanuudelle vakaan pohjan
Jotta markkinoinnilla saavutetaan tuloksia, on tärkeää määrittää yhdessä, mitä kumppanuudella tavoitellaan. Selkeät, jaetut tavoitteet ohjaavat tekemistä ja auttavat asiakasta arvioimaan kumppanuuden toimivuutta.
Markkinoinnin tavoitteiden asettaminen vaatii onnistuakseen kahta asiaa: selkeää määränpäätä ja konkreettisia mittareita. Hyvä markkinoinnin kumppani myös auttaa tässä: me tiedämme, millaiset tavoitteet ovat yrityksen liiketoiminnan kannalta merkityksellisiä ja miten niiden saavuttamista kannattaa mitata.
Tärkeintä tavoitteiden ja mittareiden määrittämisvaiheessa on avoin dialogi markkinointitoimiston ja asiakkaan välillä. Rehellinen keskustelu auttaa markkinointikumppania tekemään oikeita toimenpiteitä oikeaan aikaan ja toisaalta ruokkii läpinäkyvyyttä ja luottamusta osapuolten kesken.
2. Luottamus luo luottamusta
Luottamus on tärkeää kaikenlaisissa kumppanuuksissa. Sitä ruokkimalla saa aikaan positiivisen kehän, jossa asioista kommunikoidaan avoimesti ja luottavaisin mielin, mikä puolestaan lisää luottamusta ja avoimuutta.
Luottamus tarkoittaa meille sitä, että kohtelemme asiakkaan yritystä kuin omaamme. Olemme asiakkaan kanssa samalla puolella ja pelaamme samassa tiimissä, vaikka kotipesä olisikin eri yrityksessä. Tähän kuuluu asiakkaan tarpeiden kuunteleminen ja ymmärtäminen, sekä sellaisten palveluiden tarjoaminen, jotka aidosti edistävät asiakkaan tavoitteita.
Avoin palautekulttuuri on erittäin tärkeä seikka hyvässä kumppanuudessa. Se sekä vaatii että tukee luottamusta. Palautetta on tärkeää antaa niin onnistumisista kuin kehityskohdistakin – hyvän markkinointikumppanin kanssa voi keskustella rakentavasti kaikesta.
3. Toimintatavat kuntoon
Selkeät tavoitteet ja molemminpuolinen luottamus luovat hyvän kehyksen tehokkaille toimintatavoille ja sujuvalle arjelle.
Vaikka tulokset ovat markkinoinnin tärkein tuote, hyvältä kumppanilta saa kasvottoman kuukausiraportoinnin sijaan räätälöityä palvelua ja inhimillistä näkemystä siihen, miten tuloksiin päästään parhaiten.
Bulkkipalveluiden sijaan hyvä kumppani muodostaa tarjonnastaan juuri oikeanlaisen, räätälöidyn paketin, joka vastaa juuri sinun yrityksesi tarpeisiin ilman turhakkeita tai puutteita. Tämä on myös yksi kumppanuuden eduista: juuri sinulle räätälöidyssä asiakkuustiimissä eri alojen asiantuntijat yhdistävät voimansa ja tekevät tuloksellista, määrätietoista markkinointia liiketoimintatavoitteidesi saavuttamiseksi.
Uutta kipinää suhteeseen
Kuten mikä tahansa suhde, myös markkinointikumppanuus vaatii kipinän vaalimista. Hyvä markkinoinnin kumppani on ajan tasalla alan uusimmista kehityskuluista ja suodattaa trendien joukosta sen, mikä on oikeasti merkityksellistä. Haluamme inspiroida asiakkaitamme ja tuoda uusia, ilahduttavia keinoja kumppanuuteemme. Tavoitteemme on tarjota käytännöllisiä ratkaisuja, jotka johtavat konkreettisiin tuloksiin, ei pelkästään käsienheiluttelua ja kivaa tekemistä kivan tekemisen vuoksi.
Kun kumppanuusasiat ovat kunnossa, arki yksinkertaisesti sujuu. Siihen kuuluu sekä tasaista puurtamista että ihania yllätyksiä, mutta loppupeleissä suhteen testi on se, saavutetaanko yhteiset päämäärät. Uskon, että tämän blogin eväillä se onnistuu.
Haluaisitko kuulla lisää? Ota yhteyttä niin jutellaan siitä, millaisen kumppanuuden me voisimme rakentaa.