Kenelle HubSpot sopii?
HubSpot on noussut Suomessakin rakettimaiseen suosioon. Ei mikään ihme, sillä sen tarjoamat työkalut ja prosessit parantavat myynnin ja markkinoinnin yhteispeliä ja edistävät tuloksekkaan markkinoinnin tekemistä.
Samaan aikaan on ollut ikävä kohdata useampikin HubSpot-lisenssin hankkinut yritys, jolla järjestelmä on vajaakäytöllä – jolloin siitä voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä.
Yksi tyypillisimmistä ongelmista on se, että ostajapersoonia ei hyödynnetä (jos niitä on edes luotu) sisältösuunnittelun ja sisällöntuotannon pohjana. Näin ei sivuston kävijämäärät eikä liidimäärät kasva.
HubSpotia toki käyttää pelkkänä CRM:nä tai suorapostityökaluna. Näihin kuitenkin löytyisi huomattavasti kustannustehokkaampia ja suoraviivaisempiakin vaihtoehtoja, vaikkapa Pipedrive ja MailChimp.
Monessa yrityksessä HubSpot on otettu käyttöön turhan kevein perustein. Jotta HubSpotista saa kaiken hyödyn irti, on syytä tiedostaa HubSpot-hyrrän pyörittämiseen vaadittava sitoutuminen ja resurssit.
Kenelle HubSpot oikein sopii?
Yleiset peruskriteerit inbound-markkinoinnin ja sitä myöten HubSpotin kannattavuudelle ovat seuraavat:
Yritys myy tuotteita/palveluita, joiden hankintaan liittyy jonkinlainen harkinta-aika. Inbound perustuu personointiin, joka ei ole kannattavaa, kun asiakkaita on paljon ja keskiostos pieni. Esimerkiksi päivittäistavarat ostetaan fiilispohjalta silloin, kun kaupassa satutaan käymään, jolloin mahdollisuudet vaikuttaa yksittäiseen ostopäätökseen ovat mitättömät.
Myyntisykli ei ole liian pitkä. Inbound-metodin kokonaismitattavuus kärsii, mikäli myyntisyklit ovat valtavat pitkiä (esim. vuosia). Inboundia voidaan tällöin toki käyttää esim. liidien hankkimiseen, mutta toimenpiteiden tehokkuuden arviointi on vaikeaa, mikäli ostodataa kertyy vasta vuosien päästä.
Yrityksellä on riittävästi liikevaihtoa markkinointipanostuksen kattamiseen. Inbound vaatii resursseja, joita mikroyrityksellä ei välttämättä ole. Nopeaan kasvuun tähtäävät startupit voivat toki olla poikkeus.
Kuinka paljon HubSpotiin tarvitsee investoida aikaa?
Markkinoinnin tehokkuus on yleensä suoraan verrannollinen sisällöntuotantoon ja -levittämiseen käytettyyn aikaan ja rahaan. Inbound-markkinoinnissa korrelaatio markkinointi-investoinnin ja tuloksien suhteen on täysin suora: mitä enemmän ja mitä laadukkaampaa sisältöä tuotat, sitä enemmän myyntiä kasvatat.
Osaava tekijä voi siis päästä pienelläkin investoinnilla liikkeelle. Resursseja voi kasvattaa sitä mukaa kun tulosta ja sen luomaa kasvua syntyy.
Kokemuksemme mukaan HubSpot vaatii aivan minimissään noin 40 tuntia työaikaa kuukaudessa, eli 0,25 henkilötyövuotta. Henkilöstön tehokkuudesta riippuen tuossa ajassa saa HubSpotin perusmääritykset tehtyä ja jonkinlaista sisällöntuottamistakin suoritettua.
Jos et siis pysty itseltäsi varaamaan tuota aikaa tai maksamaan ajasta kumppanille, kannattaa miettiä, mitä muita vaihtoehtoja myynnin kasvattamiseen on olemassa.
Konsultaatio auttaa arvioimaan tarpeet
Sparraamme mielellämme kaikissa inbound-markkinointiin liittyvissä asioissa, olitpa sitten HubSpotin hankintaa pohtimassa tai järjestelmän jo hankkinut. Kun varaat ilmaisen konsultaation, juttelemme tarpeesi läpi ja kerromme rehellisen mielipiteemme HubSpot-investoinnin järkevyydestä ja sen mahdollisesta kehittämisestä.