Olarinhuippu – Omaleimainen brändi ja tuloksekas verkkosivusto pienellä budjetilla tiiviissä aikataulussa
Taustaa – miten projekti käynnistyi?
Olarinhuippu on Espoon Olariin, kauniille paikalle Keskuspuiston reunalle rakentuva uudiskohde. Kaksi Olarinhuipun omistusasuntokiinteistöä olivat olleet pitkään myynnissä vaisulla menestyksellä.
Asuntoja oli markkinoitu lähinnä portaalipalveluiden (Oikotie, Etuovi) ja kiinteistönvälitysliikkeen omien kanavien kautta.
Olarinhuipun taustalla oleva kiinteistökehittäjä NREP halusikin uudistaa kokonaisuudessaan kohteen myynnin ja markkinoinnin. Kiinteistömarkkinointiin erikoistunut Unrealer, kiinteisvälitysliike Bo ja digimarkkointitoimisto Paper Planes tarjosivat tehokkaan myynnin ja markkinoinnin kokonaisuuden, jolla Olarinhuipun kodit löytäisivät pian uudet omistajat.
Strategia – Olarinhuippu tarvitsee oman, arvoisensa brändin
Olarinhuipulla ei projektin alussa ollut olemassa juuri muuta kuin nimi ja joitain kuvituskuvia. Kohteen mikrosijainti Olarin ja Suurpellon välissä on suurelle yleisölle tuntematon. Toisaalta kohteen parhaat puolet, eli kirjaimellisesti muutaman metrin päästä alkava Keskuspuisto ja sisustuksen laadukkuus olivat hankalia kertoa portaalisivustojen templaattimaailmassa.
Niinpä strategian ydin oli luoda Olarinhuipulle oma, erottuva tarina ja identiteetti. Brändin luomiseksi portaalinäkyvyyttä oli pakko saada tuettua vahvalla omalla sivustolla, jossa voitaisiin paremmin osoittaa, miten hieno kohde kyseessä onkaan.
Samaan aikaan tiedostimme, että NREP on kehittämässä muitakin kohteita Olarinhuipun lisäksi. Niinpä sekä brändin että sivuston tuli olla muokattavissa ja monistettavissa pienellä vaivalla uusien kohteiden käyttöön.
Strateginen valinta oli myös suunnitella sivusto palvelemaan ennen kaikkea mobiililaitteiden käyttäjiä, koska aiempien kokemusten perusteella suurin osa liikenteestä tulisi mobiililaitteilta.
Luova ratkaisu: Ihmeellisen hyvää arkea
Haasteena oli luoda trenditietoista ja luontoa arvostavaa espoolaista kohderyhmää puhutteleva uudisrakennuskohteen brändi, joka toimisi joustavasti pohjailmeenä myös muille tulevaisuudessa julkaistaville vielä tuntemattomille kohteille. Oli päätettävä, mitkä ovat sellaisia brändielementtejä, jotka säilyvät kohteesta riippumatta ja mitkä elementit ovat asuntokohdekohtaisia.
Brändiytimeksi määriteltiin ihmeellisen hyvää arkea. Ihmeellisen hyvä arki syntyy, kun rohkeasti uudistetaan koko asuntorakentamista asiakaslähtöisillä kodeilla.
Ihmeellisen hyvä arki kuuluu hyväntuulisessa, rennossa ja ilmeikkäässä copy-tekstissä. Ihmeellisen hyvä arki näkyy nuorekkaan, raikkaan ja erottuvan keltaisen, harmaan, mustan ja valkoisen yhdistävässä ilmeessä, arjen huippuhetkiä julistavassa kuvamaailmassa ja arkisten käyttöesineiden kuten kalenterien ja muistivihkojen muotojen tuomisessa ilmeen yksityiskohtiin. Ihmeellisen hyvä arki tuntuu selkeässä ja nopeassa sivustossa, joka auttaa löytämään ja ostamaan sopivan asunnon.
Toteutus – Omaleimainen ja selkeä mobile first -sivusto
Ongelma: koko urakka brändisuunnittelusta sivuston julkaisuun piti saada pakettiin neljässä viikossa, kun sopimus vanhan välitysliikkeen kanssa päättyisi. Brändiydin ja ilmeen perusteet pohjustettiin yhdessä workshopissa. Tämän jälkeen siirryimme työskentelymalliin, jossa pidimme kolme yhteispalaveria viikossa ja iteroimme viestiä, ilmettä ja sisältöä.
Toteutuksen kohokohtia
Asuntovalitsin
- Vue.js-sovelluskehyksen päälle rakennettu interaktiivinen asuntovalitsin suodattimilla, joka hakee tiedot asiakkaan rajapinnasta. Asuntovalitsimen listauksessa on kaksi vaihtoehtoista näkymää, kortit ja lista.
- Asuntolistauksen suodattimet toteutettu niin, käyttäjälle ei pitäisi ikinä tulla 0 tulosta. Tosin asuntoja sittemmin myyty niin paljon, että 0 on mahdollista saada esiin.
WordPress-toteutus
- Asuntojen tiedot haetaan KiVi-järjestelmästä WordPressiin rajapinnan avulla, joten yksittäisten asuntojen tietoja ei tarvitse syöttää kuin kertaalleen.
- WordPress-sivusto on toteutettu modulaarisesti Gutenberg-lohkoja käyttäen. Tämä mahdollistaa helpon sisällönsyötön ja monipuoliset muokkausmahdollisuudet eri sivuille. Modulaarista sivustoa on myös helppo laajentaa tulevaisuuden tarpeisiin sopivaksi.
Visuaalinen ilme
- Harmaa, valkoinen ja musta ovat benchmarkkauksen perusteella kilpailijoista erottuva valinta ja ne luovat hyvän pohjan tulevien kohteiden ilmeille. Aksenttiväriä ja logoa muuttamalla tulevat asuntokohteetkin saisivat persoonallisen ja puhuttelevan ilmeen. Aivan kuten vaaleat uudisasunnotkin saavat silloin, kun uusi asukas sisustaa uuden kotinsa omilla tavaroillaan ja lempiväreillään. Värimaailman erottuvuus varmistettiin vielä kilpailijakartoituksella.
- Arkea ja vapaa-aikaa kuvaavien fiiliskuvien avulla on haluttu tuoda sivustolle lämpöä ja kertoa samalla elämäntyylistä ja harrastusmahdollisuuksista, mitä uusi kohde asukkailleen tarjoaa.
- Kokonaisuutta ja visuaalista ilmettä tukevat tyylikkäät 3D-asuntovisualisoinnit, joiden sisustustyylissä on myös huomioitu tavoiteltu kohderyhmä. (Unrealer)
- Kuvatyylin kaunis valaistus ja kuvissa näkyvät yksityiskohdat pyrkivät tuomaan esille ”arjen taikaa” ja arvostamaan arjen pieniä iloja kuten lenkkiä koiran kanssa, tuoreita raaka-aineita ja omaa hetkeä vaikkapa kahvikupillisen ääressä. Tai oman lapsen naurua läheisessä leikkipuistossa.
Olarinhuipun brändiuudistus ja sivusto loi uutta nostetta kohteen markkinointiin ja myyntiin. Oikeiden asiakkaiden tavoittaminen ja heidän kiinnostuksen herättäminen toteutui erottuvan ja rohkeankin ilmeen ansiosta aiempaan verraten erinomaisesti. Onnistuimme visualisoimaan ja sanoittamaan kohteen edut ja potentiaalin asiakkaalle leikkisällä tavalla, joka puhutteli kohderyhmää ja näkyi myyntituloksissa.
Lotta Sjöberg
Manager, Residential Letting, Sales and Marketing