KEKO – Vaikuttava brändi ja verkkosivusto ekosysteemihankkeelle
KEKO on uusi yhteenliittymä, jossa seitsemän johtavaa suomalaisyritystä kehittää alustaa kiinteistöistä kerättävän datan hyödyntämiseen. Avasimme ekosysteemihankkeelle ovet ulkomaailmaan luomalla brändi-ilmeen ja verkkosivuston.
Miten kiinteistöt voisivat olla yhä älykkäämpiä, energiatehokkaampia ja tuottavia tinkimättä viihtyisyydestä, turvallisuudesta ja käyttäjäystävällisyydestä? Jatkuvasti kasvavat vaatimukset, joita kiinteistöille asetetaan, ohjaavat kiinteistöjen synnyttämän datan parempaan hyödyntämiseen.
Data itsessään voi olla melkein mitä vain, kilowattitunteja, kävijämääriä tai vaikkapa sisäilman hiilidioksidiarvoja. Koska dataa on niin paljon ja kehitysmahdollisuudet ovat niin suuret, hyötykäyttö vaatii yhteistyötä.
KEKO on vuonna 2019 perustettu yhteenliittymä, jossa kehitetään kiinteistödatan ympärille tehokasta ja dynaamista ekosysteemiä. Hankkeen perustajajäsenet ovat KONE, Nokia, YIT, Caverion, Halton, VTT ja Netox ja sitä on rahoittanut Business Finland.
Ekosysteemin teho kasvaa, mitä enemmän osallistujia siinä on. Niinpä syntyi tarve kertoa hankkeesta vaikuttavalla tavalla muun muassa mahdollisille kumppaneille ja asiakkaille.
Oli siis tarpeen määritellä KEKOn brändin perusta, suunnitella sille visuaalinen identiteetti ja luoda perusta hankkeesta viestimiselle, eli verkkosivusto. KEKOn viestintäryhmä valitsi meidät toteuttamaan hankkeen, koska olimme jo tuttu kumppani sekä Caverionille että VTT:lle.
Brändityö pakettiin kahdella workshopilla
Brändimäärittelymallimme mukaisesti järjestimme kaksi workshopia, joiden avulla pystyimme nopeasti määrittelemään bränditarinan ja suunnittelemaan sen visuaalisen ilmeen.
Ensimmäisessä puolen päivän workshopissa keskityttiin luomaan brändiydintä ja -tarinaa. Workshopin harjoitteet pohjautuvat Google Venturesin Kolmen tunnin brändisprintti -malliin, jota sovellamme hieman kunkin projektin tarpeisiin. Workshopin osallistujamäärä oli viitisentoista henkeä, sisältäen niin viestinnän kuin tekniikankin asiantuntijoita.
Workshopissa päätettyjen asioiden pohjalta viimeistelimme brändiytimen (visio, missio, olemassa olon syy, arvot jne.) ja bränditarinan – luonnollisesti tiiviissä yhteistyössä KEKOn kanssa.
Aikaa brändimääritykseen kului kommentointeineen n. 2 viikkoa.
Arvokas, eteenpäin katsova visuaalinen ilme
Kun brändimäärittely oli valmis, pidimme workshopin, jossa keskityttiin tulkitsemaan brändiä visuaalisesti. Hyödynsimme osallistujien itse tuomia esimerkkejä, luomiamme moodboardeja ja karkeita vedoksia erilaisista mahdollisista tyylisuunnista.
Workshopin lopputulema oli, että KEKOa kuvastaa parhaiten ilme, joka on osittain mystinen (tummanpuhuvuus), jopa aavistuksen taiteellinen (logo), mutta samaan aikaan raikas ja optimistinen (kirkkaat tehostevärit).
Workshopin jälkeen viimeistelimme brändi-ilmeen. Samaan aikaan käytimme verkkosivustoa koeponnistuksena ja esimerkkinä ilmeen rakentumisesta. Näin pääsimme etenemään hyvin nopeasti – brand book rakentui verkkosivuston prototyypin kanssa kylki kyljessä.
Nopea, vaikuttava ja laajentuva verkkosivusto
KEKOn verkkosivusto rakentui WordPress-alustalle ja se julkaistiin huhtikuun alussa 2020. Aikaa ensimmäisestä brändiworkshopista sivuston julkaisuun oli siis kulunut n. kaksi kuukautta.
Sivusto latautuu nopeasti, täyttää saavutettavuusvaatimukset ja on hakukoneoptimoitu. Liidit kerääntyvät HubSpotiin ja sivustoon on helppo lisätä uutta sisältöä.
Niinpä olikin turvallista siirtyä KEKOn viestinnän käynnistysprojektin viimeiseen vaiheeseen, eli julkaisuun. Kirjoitimme tiedotteet suomeksi ja englanniksi. Iloksemme tiedotteen poimivatkin useat kotimaiset ja ulkomaiset mediat.
Tärkeintä kuitenkin on, että hanke on kiinnittänyt oikean yleisön huomion ja vakuuttanut heidät. Yhteydenottopyyntöjä uusilta kumppaneilta on nimittäin suorastaan tulvinut.